VORES FOLKESKOLEELEVER MED SÆRLIGE BEHOV FÅR DRØMME

På Besøgsgården Saxenhøj i Sakskøbing har vores folkeskoleelever med særlige behov hver uge mulighed for at være med til at passe heste, grise, får og alle de mange andre dyr, dyrke grøntsager på markerne samt vedligeholde gården.

Eleverne får erfaringer med, hvordan det er passe et rigtigt arbejde og indgå i fællesskabet på den økologiske besøgsgård, som er en del af Guldborgsund Handicaps beskæftigelsestilbud.

- Vi muger ud, og så renser vi bokse og vi fejer. Og så har vi også gravet kartofler op og klippet brændenælder. Det betyder rigtig meget for os, for så kan vi hygge os sammen med de andre. Og ja – se på gamle traktorer og hjælpe dem med lidt af hvert, fortæller Jonas Hansen fra centerklasserækken på SUNDskolen.

Også de voksne mennesker med handicaps, der arbejder på det beskyttede værksted i Sakskøbing, får noget ud af samarbejdet med vores folkeskoler.

- Vores borgere har haft utrolig stor glæde af, at eleverne er kommet her. Og så har eleverne set, at der altså er voksne mennesker med handicaps, som også kan have et arbejde, som de er rigtig, rigtig glade for, siger Sascha H. Hansen, gruppeleder Guldborgsund Handicap.

I den vedhæftede video kan du blive meget klogere på samskabelsesprojektet. Vi synes selv, at det er en ægte win-win-situation!😊